Waste Busters
Waste Busters

Artykuły

Artykuły

Jak zmniejszyć waste w biurze?

Aby zmniejszyć marnotrawstwo, musisz do swojego pomysłu przekonać jeszcze kilka osób w swojej firmie. Niech wspólnie z Tobą zostaną ambasadorami tych zmian. No i zacznij od zadań, które będą dla Ciebie najprostsze. Ta lista może Ci pomóc. 

  1. Wykorzystaj naturalne światło
    Upewnij się, że wszystkie okna, a tym samym dostęp do światła dziennego są maksymalnie wykorzystane. Może się okazać, że żaluzje są zasłonięte, a pracownicy doświetlają pomieszczenie sztucznym światłem.
  2. Zainstaluj wyłączniki czasowe światła i innych urządzeń
    Światło w łazienkach i korytarzach powinno wyłączać się automatycznie. Automatyczne wyłączniki można zastosować również w przypadku klimatyzacji. Ta inwestycja szybko się zwróci i zacznie przynosić spore oszczędności na rachunkach za prąd.
  3. Ustaw lampki przy biurkach
    Obecnie sporo osób pracuje w trybie home office. W firmie pojawia się czasami tylko kilka osób. Ogromną stratą jest oświetlenie od góry całego pomieszczenia. Warto zainwestować w lampy przy biurkach. Każdy może wówczas oświetlić swoje miejsce pracy.
  4. Zrezygnuj z billingów na papierze
    Bilingi telefoniczne, zestawienie transakcji z banku i wszystkie inne rozliczenia możesz otrzymywać w wersji elektronicznej. Wydaje się to oczywiste, a jednak jeszcze sporo firm działa dość archaicznie. Sprawdź, jak to wygląda w Twojej firmie.
  5. Drukuj tylko to, co jest niezbędne
    Jeśli dobrze przemyślisz, co tak naprawdę wymaga wersji papierowej z pewnością uda ci się jeszcze bardziej zminimalizować zużycie papieru. Wielu procesom nie przyglądamy się od lat. Zrób to, poświęć czas na analizę tego, co drukuje się w Twojej firmie i co z tego można przerzucić do internetu.
  6. Drukuj dwustronnie
    Jeśli coś wymaga druku na papierze, poproś pracowników, aby drukowali dokumenty na obu stronach kartki. Zmniejszysz zużycie papieru o połowę.
  7. Korzystaj z papieru ekologicznego
    Polecam Ci zamianę zwykłego papieru w drukarkach na papier ekologiczny, wykonany w 100% z makulatury. W procesie jego produkcji nie używa się związków chloru, jest zatem lekko szary. Wygląda trochę hipstersko i eko. Biały papier przeznacz na specjalne okazje i zamknij pod klucz.
  8. Pijcie kranówkę
    Upewnij się, czy w Twoim biurze woda z kranu jest zdatna do picia. Potrzebujesz do tego dwóch informacji: jaka jest woda w Twoim mieście i w jakim stanie są rury w Twoim budynku. Jeśli budynek jest nowy, będziesz potrzebować tylko tej pierwszej informacji. Jeśli woda w Twoim mieście nie jest najlepsza zainwestuj w filtry. Kiedy masz już pewność, że jakość wody jest w porządku, jak najszybciej zrezygnuj z wody w butelkach czy dystrybutorach i jednorazowych kubków. Zaproponuj pracownikom noszenie własnych bidonów, z których mogą korzystać zarówno w trakcie jak i po pracy. Zainwestuj w szklane dzbanki i szklanki, w których można podać wodę podczas spotkań. Za zaoszczędzone pieniądze możesz kupić pracownikom firmowe bidony z wysokiej jakości plastiku lub metalu.
  9. Wyczyść listy mailingowe
    Nie zaśmiecaj własnej skrzynki niepotrzebnym spamem. Poświęć godzinę czasu na usunięcie swojego adresu ze wszystkich mailingów, których nie otwierasz. Poleć to samo swoim pracownikom.
  10. Użyj listew zasilających
    Za pomocą listwy zasilającej możesz odłączyć od prądu wiele urządzeń jednocześnie, co jest korzystne, kiedy wychodzisz na lunch lub kończysz pracę. Jeśli zrobią tak wszyscy w biurze w skali roku oszczędzisz kilkanaście złotych na jednej osobie. Jeśli w Twojej firmie pracuje 500 osób może to być nawet 10 tys. złotych.
  11. Nie korzystasz – wyłączasz
    Staraj się pielęgnować ten nawyk w Twojej firmie. Dotyczy to nie tylko komputera, ale również innych urządzeń. Ładowarki nie powinny cały czas wisieć w gniazdku. Idąc na lunch pracownicy powinni wyłączać listwy zasilające lub osobno wszystkie urządzenia przy swoim biurku.
  12. Kupuj urządzenia energooszczędne i dobrej jakości
    Jeśli kupujesz nową zmywarkę, lodówkę, ekspres do kawy, odkurzacz, czy jakieś inne urządzenie – zainwestuj w maszyny dobrej jakości, które nie popsują się wraz z upływem gwarancji. Powinny to być również urządzenia energooszczędne. To dobra inwestycja. Nie twórz kolejnego elektrozłomu.
  13. Używaj żarówek energooszczędnych
    Energooszczędne żarówki mają dłuższą żywotność i dają więcej światła przy mniejszym zużyciu energii.
  14. Ustaw temperaturę pomieszczeń inaczej na zimę i lato
    Oszczędzimy sporo energii w skali roku, jeśli nasz czujnik ciepła nie będzie ustawiony na taką samą temperaturę przez cały rok. Zimą ubieramy się cieplej niż latem, więc temperatura w pomieszczeniu może być niższa. Jest to bardziej komfortowe i zdrowe dla pracowników. Zatem paradoksalnie lepiej jest zwiększyć temperaturę powietrza w biurze w lecie i obniżyć w zimie.
  15. Rozważ inteligentny termostat
    Jeśli nie masz czasu zajmować się ustawianiem temperatury pomieszczeń
    w swoim biurze i nie masz nikogo, komu można to zlecić, zainwestuj w inteligentny termostat. Takie urządzenie może zmniejszyć rachunki za ogrzewanie nawet o 25%.
  16. Pozwól na pracę zdalną, przynajmniej częściowo
    Z powodu, żeby nie napisać dzięki, pandemii Covid-19 wiedza z zakresu organizacji pracy zdalnej jest dostępna na wyciągnięcie ręki. Udoskonal procesy zarządzania pracą zdalną w swojej firmie. Być może każdy pracownik mógłby już na stałe jeden dzień w tygodniu pracować z domu. Mniej samochodów – mniejszy smog.
  17. Jeździj rowerem
    Aby zmniejszyć ślad węglowy, zacznij jeździć rowerem do pracy i zachęć do tego swój zespół. Zimy w Polsce są teraz na tyle łagodne, że możecie jeździć rowerem przez cały rok. Trzeba tylko zainwestować w porządną garderobę.
  18. Przenieś mniej ważne spotkania do sieci
    Są sprawy, które wymagają podania ręki i patrzenia w oczy rozmówcy. Jeśli nie jest to tego typu sprawa, zorganizuj spotkanie online. Pod rozwagę weź w szczególności spotkania wymagające podróży służbowej do innego miasta lub kraju. Jeśli są to spotkania regularnie organizowane, możesz spotkać się na żywo co drugi lub trzeci raz.
  19. Jedź, nie leć
    Jeśli spotkanie, na które się wybierasz, jest w zasięgu 4 godzin pociągiem, zrezygnuj z lotu samolotem. Jeśli podsumujesz, ile czasu zajmie ci podróż na lotnisko i oczekiwanie na start samolotu, może okazać się, że w takim samym czasie dotrzesz pociągiem. Zostawisz mniejszy ślad węglowy, a sama podróż będzie spokojniejsza.
  20. Ucz poprawnej segregacji śmieci
    Postawienie pojemników na odpady różnego rodzaju nie wystarczy. Co z tego, że są pojemniki, skoro mało osób wie, do którego pojemnika wrzucić karton po mleku. Poinstruuj swoich pracowników, jak segregować odpady: w mailu, newsletterze, na plakatach i dokładnych instrukcjach zawieszonych w widocznym miejscu obok pojemników. Jeśli masz na to miejsce, możesz postawić pojemniki na odpady kłopotliwe, takie jak zużyte baterie, żarówki, ubrania czy lekarstwa. Raz w miesiącu możecie tego typu odpady zawieść do specjalnego punktu zbiórki odpadów selektywnych.
  21. Eventy zero waste
    Jeśli Twoja firma organizuje imprezę dla pracowników i/lub klientów, zróbcie event zero waste. Jak to zrobić, krok po kroku tłumaczę w osobnym wpisie: …
  22. Zorganizuj ludziom obiady
    Udostępnij pracownikom aplikację do zamawiania obiadu do pracy lub domu, aby ludzie nie marnowali swojego czasu i energii na organizację ciepłego posiłku. Polecam Lunching.pl, są otwarci na organizację biodegradowalnych opakowań i mają bezpłatną dostawę.
  23. Edukuj pracowników
    Wykorzystuj spotkania, eventy i inne okazje, aby przemycić pracownikom wiedzę o dobrych eko-nawykach. Jeśli robisz prezentację dla pracowników na temat wyników firmy podczas wigilijnego spotkania, pokaż kilka slajdów o tym, jak wiele zrobiliście już w stronę bycia firmą przyjazną środowisku. Opowiedz o kolejnych krokach, zachęć do odpowiedzialnych zachowań również poza firmą.
  24. Stwórz specjalny program zero waste w ramach strategii CSR. Jeśli chcesz, możemy zrobić to wspólnie. Zapraszam do kontaktu.
< wstecz